Spirulina – Koncentrerad näring som håller dig frisk

spirulina

Spirulina har väldigt många positiva hälsoeffekter. Bl.a. stärker det immunförsvaret, förhindrar skadlig bakterie- och virustillväxt i din kropp och har en cancerskyddande effekt.

Det har en stärkande effekt på vänliga bakterier i mage och tarmar, som Lactobacillus och Bifidus, vilket motverkar mag- och tarminflammationer. Samtidigt minskar spirulina risken för svampinfektioner eller infektioner p.g.a. E. coli-bakterier.

Spirulina innehåller 5-8 % fettsyror, bl.a. Omega-6, vilket hjälper till att minska kolesterolet i kroppen.

Spirulina innehåller också mycket antioxidanter som motverkar de fria radikalerna som kan skapa nedbrytande sjukdomar som cancer.

Spirulina minskar de negativa effekterna av stroke och snabbar på återuppbyggnaden av rörligheten efter en stroke. Det motverkar också åldersrelaterad försämring av minnet och inlärningsförmågan. Dessutom både förebygger det och lindrar hösnuva.

Spirulina innehåller dessutom mycket protein. Många viktiga aminosyror finns med som människan bara kan tillgodogöra sig genom kosten. Spirulina består av mellan 60-70 procent protein vilket är 3 ggr så mycket som i nötkött (per viktenhet). Det höga närings- och proteininnehållet har gjort spirulina väldigt populärt bland idrottsmän och kroppsbyggare.

Spirulina är också rikt på Vitamin B-12, och innehåller även andra B-vitaminer, betakaroten, C-vitamin och E-vitamin. Värdena för betakaroten är högre än hos morötter.

Spirulina är också rikt på mineraler som framförallt kalium, men innehåller också kalcium, krom, koppar, järn, magnesium, mangan, fosfor, selen, natrium och zink. Järnhalten är mycket högre än i spenat och gravida och ammande kvinnor rekommenderas att äta spirulina.

Det innehåller mycket klorofyll och andra nyttiga färgpigment som bl.a. hjälper med att:

  • öka din produktion av röda blodkroppar
  • minska ditt kolesterol
  • sänka ditt blodtryck
  • stärka ditt immunförsvar
  • rena ditt blod
  • stimulera läkning
  • förhindra skadlig bakterietillväxt i din kropp

Cellväggarna i spirulina består inte av cellulosa som hos de flesta grönsaker, vilket gör det väldigt lättsmält och den koncentrerade näringen kan snabbt absorberas av kroppen. Om du tar en sked spirulinapulver utblandat i ett glas vatten på tom mage på morgonen kan kroppen ta upp näringen på bara några minuter.

Jämför detta med en stor stek som måste smältas i många många timmar innan kroppen kan ta del av näringen.

Vad är spirulina?

Spirulina är en cyanobakterie, som också går under namnet blå-gröna alger. Alla cyanobakterier är emellertid inte blågröna och de är inte alls alger utan hör till eubakterierna, men det spelar kanske inte så stor roll.

Cyanobakterier har fotosyntes och producerar syre, och man tror att de var viktiga vid syresättningen av jordens atmosfär för cirka 3 miljarder år sedan.

Spirulina växer naturligt i tropiska och subtropiska sjöar som har högt pH-värde, och används främst som kosttillskott.

Redan de gamla Aztekerna i det som nu är Mexico gillade spirulina som nu har blivit godkänt av FDA, WHO och andra hälsomyndigheter som näringsrik hälsokost.

Hur använder du spirulina?

Vår spirulina är ekologiskt odlat spirulinapulver, men det finns också i tablettform.

Blanda ner lite spirulinapulver i ett glas vatten eller mixa ner i din favoritsmoothie och drick. Det är bäst att dricka det på morgonen för bästa effekt. När magen är tom går näringen direkt ut i kroppen.

Den energigivande effekten gör dig piggare, så undvik det på kvällen om du har svårt att somna.

Rekommenderad konsumtion är 3 gram om dagen, ca en rågad tesked.

Detta inlägg postades i kategorin Spirulina. Bokmärk sidan med den här länken.

Kommentarer

  1. […] snabbt att jag inte kan sammanfatta allt för er här. Istället tycker jag att ni besöker den HÄR sidan bland annat. Grym grej- att jag inte vetat sen förut att Spirulina ens fanns??!! Smakar […]