Så botar du din förkylning snabbare

Att motion är hälsosamt är väl knappast någon nyhet. De största hälsofördelarna med motion som man oftast pratar om är för att gå ner i vikt och för att hålla hjärt- och kärlsystemet friskt och fungerande. En tredje väldigt stor men kanske mer anonym fördel med att röra på sig involverar lymfsystemet och dess viktiga roll när det gäller att förebygga och undvika sjukdomar och att snabba upp tillfrisknandet om du ändå blir sjuk.

Ett väl fungerande immunförsvar kräver ett väl fungerande lymfsystem och ett väl fungerande lymfsystem kräver rörelse, böjningar, stretching och djupandning.

Lymfsystemet

Lymfsystemet är ansvarigt för många fantastiska saker men funktionen vi främst tänker på här är att det transporterar invaderande bakterier, virus och andra främmande partiklar till lymfknutar där de tillintetgörs av dina tappra immunsoldater B-celler, T-celler, makrofager och dendritceller. Denna process skapar avfall och gifter som måste cirkulera och rensas ur kroppen genom kroppens avfallshanteringssystem.

Lymfknutarna är sammanbundna genom lymfkärl och är mestadels centraliserade kring kroppens större leder som höfterna, knäna, armvecken, armhålorna, nacken och käkarna. När du har en infektion har du kanske känt att det är svullet i lymfknutarna i t.ex. halsen och i ljumskarna.

Vi har betydligt mer lymfvätska i kroppen än blod, men blodet har en stor fördel för att kunna cirkulera ordentligt. Det har en pump hjärtat. Lymfan har ingen pump. Lymfvätskan är därför helt beroende av att vi rör på oss för att kunna cirkulera ordentligt och fungera optimalt. Muskulär aktivitet och rytmen i pulsen och andningen skapar det inre tryck som krävs för att skicka runt lymfan i rätt riktning i kroppen.

För maximal lymfcirkulation hjälper det också om du pressar ihop och sen slappnar av i lymfknutarna som alltså sitter kring dina stora leder. Det är därför övningar som innefattar böjningar, töjningar och stretching tillsammans med djupa andetag är en nyckel till ett väl fungerande immunsystem och till att du snabbare blir frisk.

Om du varit väldigt stilla länge kan du märka att det känns olustigt i kroppen och att du sover oroligt och rör på dig mycket i sömnen. Detta kan bero på att det är för mycket skräp i kroppen och att lymfsystemet inte har kunnat cirkulera som det ska eftersom du varit för stilla. Eftersom du själv inte rör på dig ser hjärnan till att få kroppen i rörelse nattetid så att lymfan kan cirkulera och avgifta kroppen.

Det är så klart viktigt att kroppen får vila när du är sjuk och att du får i dig mycket vätska, och det är ingen bra ide att köra ett tungt styrketräningspass eller ett långt löppass när du har influensa. Men, att blanda sängliggande vila med lugna stora rörelser som aktiverar hela kroppen kombinerat med djupa andetag, som i yoga, tai chi eller qigong etc, sätter igång cirkulationen av lymfan i kroppen. Detta håller dina immunförsvarssoldater sysselsatta med att oskadliggöra bakterier och virus och rensar ut avfallet ur kroppen så att du tillfrisknar snabbare.

Så kom ihåg att fortsätta med dina yogaövningar nästa gång du är förkyld det krävs mer än vatten och vila för att snabbt bli frisk!

Andningsövning för effektiv lymfcirkulation

En andningsövning som visat sig väldigt effektiv för att få fart på lymfcirkulationen är att andas in under 1 tidsenhet, sen hålla andan i 4 och andas ut i 2. Den fungerar så här:

Se till att ha frisk luft tillgängligt och sätt dig i din favorityogaposition
Andas sedan in med magen medan du räknar till 3, håll andan medan du räknar till 9 och andas ut medan du räknar till 6
Gör 10 st sådana andetag efter varandra
Du kommer få en känsla av välmående och att det känns klarare i huvudet. Mitt tips är att göra denna övning varje morgon och/eller när du känner att du behöver lite nyladdning under dagen, exempelvis på eftermiddagen. Det är viktigt att verkligen göra alla 10 andetagen. De riktigt uppenbara effekterna brukar inte infinna sig förrän kring andetag 8/9.

Andningsövningen har också en avstressande och lugnande effekt, eftersom inandning är kopplat till att höja pulsen, medan utandning är kopplat till att sänka pulsen. Eftersom du andas in kortare tid än du andas ut sänker du automatiskt din puls och blir lugnare.

(För bonuspoäng: Testa att på motsvarande sätt peppa upp dig själv och höja din puls när du behöver det genom att ta långa inandningar men korta utandningar. Experimentera lite med andningen för att se hur du med enkla medel kan påverka din puls och ditt tillstånd. Det är väldigt fascinerande när man kommit på att det faktiskt går att manipulera detta med väldigt enkla medel.)