Mullbär – Nyttigt Godis

mullbar

Mullbär sägs stärka njurar och lever samt vara bra för ditt hår och dina ögon. Studier visar att det kan stabilisera blodsockernivån och öka mängden av det goda kolesterolet.

Mullbär är en populär ingrediens i traditionell folkmedicin för sina stärkande egenskaper, och finns omnämnt sedan lång tid tillbaka i Turkiet, Grekland och Kina. Bären används till att ätas som de är och till att göra t.ex. sylt och vin på.

I traditionell kinesisk medicin används mullbär för att behandla grått hår, för att stärka blodet och för att behandla förstoppning och diabetes.

Våra vita mullbär (Morus Alba) är ekologiskt odlade, soltorkade, söta och väldigt näringsrika.

Mullbär innehåller bl.a. stora mängder:

  • Vitamin C
  • Vitamin K
  • Järn
  • Kalcium
  • Protein
  • Antioxidanter som flavonoider och resveratrol, som enligt studier hjälper till att sänka blodsockret

Vad är Mullbär?

Mullbär växer på träd och är alltså egentligen en frukt. De finns i flera färger; vita, rosa, röda och svarta.

Mullbärsträdet har i långa tider varit ett väldigt viktigt träd i Asien eftersom silkesmasken som spinner silkestrådar enbart äter mullbärslöv, och silke var (och är) regionalt en väldigt stor inkomstkälla. Därför kan du hitta mullbärsträd i stora delar av Asien men de finns också i Europa, Afrika och Amerika.

Trädet växer snabbt när det är ungt men tillväxten stannar sedan av. Träden blir 5-20 m höga.

Hur använder du mullbär?

Mullbär är goda att smaska på som de är, som snacks. De har en söt och nötaktig smak, smakar nästan som gräddkola.

Mullbär är också ett uppfriskande alternativ till russin eller andra torkade bär t.ex. på gröten, i müslin eller i smoothies.

De piffar också upp med en söt och exotisk smak i vilket recept som helst. Pröva att använda dem i matlagning, i sallader eller i efterrätter och bakning.

Rekommenderad konsumtion är en handfull om dagen (20-30g).