Allt om Gojibär

Gojibär sägs göra dig starkare och piggare, mer motståndskraftig mot sjukdomar och anses lindra oro och stress.

De röda små bären är ett utav de mest näringsrika livsmedlen på planeten – fullpackade med viktiga aminosyror, mineraler, vitaminer och antioxidanter.

Ät ekologiska gojibär som tilltugg, använd i sallader och recept eller mixa i smoothies. Rekommenderad konsumtion är 20-30 g (ungefär en handfull)/dag.

Lagra bären svalt och torrt och undvik direkt solljus. En öppnad påse bör konsumeras inom två månader.

gojibär


Gojibär (Lycium barbarum) anses vara bland det bästa som man kan äta och är en storsäljare i hälsoaffärer världen över. Växten kallas i Sverige för Bocktörne och odlas ibland som trädgårdsväxt.

I Kina och områdena runt Himalaya talar man om Gojibär som källan till god hälsa och ett långt liv. Diabetes, cancer och de vanliga välfärdssjukdomarna som sprider sig alltmer i västvärlden är ovanliga häromkring och människor som blir över 100 år gamla är ingen ovanlig syn.

Gojibär har använts i den kinesiska läkekonsten i tusentals år och modern forskning har nu också börjat påvisa de unika egenskaper gojibären innehar.

I Asien talar man om att konsumtion av gojibär kan göra att man:

  • Blir starkare och får mer energi
  • Blir mer motståndskraftig mot bakterier, svamp och virus
  • Ser yngre ut och känner sig yngre
  • Får bättre syn
  • Blir bättre i sängen
  • Sover bättre
  • Ökar sin produktion av vita och röda blodkroppar
  • Stressar mindre
  • Minskar sin oro
  • Får starkare hjärta
  • Sänker sitt blodtryck
  • Sänker sitt kolesterolvärde
  • Förbättrar sin blodcirkulation

Om du tränar mycket, exempelvis på ett löpband, så kan det vara en god idé att äta lite gojibär som mellanmål.

Gojibär är alltså fullspäckat av uppbyggande och stärkande näringsämnen, som t.ex.:

  • 6 ggr mer betakaroten än i morötter bästa medicinen för ögonen
  • Det enda livsmedel hittills som stimulerar produktionen av mänskligt tillväxthormon
  • Komplett proteinkälla, innehåller 18 aminosyror
  • Innehåller mer än 21 spårämnen såsom fosfor, järn, zink, germanium, selen, koppar och kalcium
  • Rikligt med vitaminer A-vitamin, B1, B2 och B6-vitamin, C-vitamin samt E-vitamin
  • Viktiga fettsyror
  • Beta-sitosterol som anses sänka kolesterolhalten och motverka prostataförstoring.
  • Mycket hög andel antioxidanter

Men det bästa med dessa fantastiska bär sparar vi till sist smaken! De är väldigt smakrika och goda lite söta med inslag av tranbär och körsbär.

Gojibär kan avnjutas i sallader, i smoothies och andra mixade drycker eller bara som de är som mellanmålssnacks.


Ekologiska gojibär näringsinnehåll (100g)

Energivärde 1344 kJ / 321 kcal
Kolhydrater 64 g
varav sockerarter 53 g
Kostfiber 7 g
Protein 11 g
Fett 2 g
mättade fettsyror 0.4 g